Радянізація супроводжувалася всеосяжним наступом на громадянське суспільство. В процесі становлення тоталітарного режиму ліквідовано багатопартійну систему, яка функціонувала в Польщі. Численні політичні інституції – українські, польські, єврейські – припинили своє існування. Арештам і репресіям піддано не тільки лідерів партій, але й активістів громадських організацій, яких трактували «соціально-небезпечними елементами».
Репресії розгорнулися як у містах і містечках, так і на селі: ув’язнювали людей усіх національностей. Так, у Рівному заарештовано багаторічного директора гімназії Якова Бичківського, відомого просвітянина Теодозія Довгалюка, організатора «Пласту» Степана Семенюка, зовсім юних Костянтина Ромського й Якова Гольдберга. Заарештовано й вислано з міста Хаю Кац. Приклад репресій у селах – арешти кількох юнаків з Нового Корця. Про їхню долю односельці не знають і понині…
Радянська влада, яка керувалася класовими цінностями, трактувала поляків «нелояльною нацією». Це зумовило її агресію проти церкви: із майже 80-ти католицьких храмів Волині на початку 1940-х рр. богослужіння здійснювалися лише в кількох. Сім’ї польських осадників, державних службовців часів Другої Речі Посполитої стали об’єктом репресивної системи СРСР: їх силоміць депортували до Сибіру. Ось як оповідала про цю трагедію Яніна Стобняк: «У ніч із 9 на 10 лютого 1940 р. родину осадників розбудило сильне грюкання в двері. Відкривши їх, господар бачив енкаведиста у супроводі міліціонерів. Енкаведист зачитував постанову про депортацію і наказував пакувати найнеобхідніші речі та харчові продукти впродовж 30 хвилин. Здебільшого главу сім’ї тримали під прицілом гвинтівок, а речі складала його дружина, яка одночасно мусила заспокоювати переляканих дітей. У дорогу дозволяли взяти посуд, одяг, дрібний інвентар, а головне – харчів на місяць на кожну особу. Все це не мало перевищувати 500 кг. Ешелон, у якому вивозили поляків до Архангельська, складався із 55 товарних вагонів, у кожен із яких було напхано, разом із багажем, по 40–50 чоловік замість 25 за «нормою». Тією ж «нормою» передбачено давати раз на добу гарячий обід і 800 г хліба на особу, однак були дні, коли охоронці навіть не відчиняли вагонів, щоб впустити свіжого повітря, а передавали трохи гарячої води та кілька буханців хліба на всіх. Грубка посеред вагона майже не давала тепла, тож уночі коси жінок примерзали до промороженої стіни. Замість туалету – дірка в підлозі, запнута з боків покривалом»
[1].
Аналогічними були умови депортації українців (напр., із села Липки Гощанського району в Сибір вивезено три сім’ї) та євреїв. Незважаючи на національність, ті, кого радянська спецслужба вважала неблагонадійними, стали жертвами тоталітарного режиму, який постав на Волині в 1939–1941 рр.
Становлення нової влади супроводжувалося подоланням багатьох соціальних проблем, які не були врегульовані в Другій Речі Посполитій. Прагнучи в такий спосіб зміцнити соціальну базу нового режиму, спецоргани одночасно вербували інформаторів. Серед тих, кому запропоновано таку роль – уродженець Тучина Василь Стадник. Випускник української гімназії, він у 19-річному віці став студентом Рівненського учительського інституту, а невдовзі йому запропоновано співпрацювати з НКВС. Будучи знайомим з окремими членами ОУН та не бажаючи видавати їх спецслужбам СРСР, В. Стадник знайшов вихід із ситуації в нелегальному переході кордону. Проте цей задум провалився: 6 грудня 1940 р. його затримав прикордонний загін. Юнак опинився у рівненській в’язниці.
[1]Шевчук В. П., Лустюк Ю. А. Шубків: наша історія жива. Історико-краєзнавчий нарис. Рівне: Волин. обереги, 2015. С. 119–120.