КОМІКСИ ТА ПОДКАСТИ У ВИКЛАДАННІ ІСТОРІЇ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ

ПЕРЕДНЄ СЛОВО
Серед таких свідчень – відхід від друкованих підручників, масове використання електронних навчальних видань, мультимедійних матеріалів на уроках не лише іноземних мов, а й географії, фізики, літератури, історії, громадянської освіти тощо.
Збільшення кількості та розмаїття підручників, посібників, навчальних відео, подкастів та навіть ігор тощо є закономірною відповіддю на специфіку сприйняття інформації новим поколінням учнів та учениць. Ці особливості нерідко визначаються кліповим мисленням, непосидючістю, поверховим сприйняттям інформації, прагненням до отримання швидкого задоволення, формуванням споживацької розважальної психології. Тож все ширше використання медіа, впровадження гейміфікації в навчальний процес, відхід від традиційної лекційної моделі уроку до тренінгової є закономірним. Тести, квести, елементи навчальної гри, перегляд навчальних фільмів, що робить процес пізнання більш цікавим, захоплюючим, мотивованим, осмисленим, – все це не новина для сучасного вчителя. Ці процеси лише набирають обертів і визначатимуть динаміку трансформацій системи шкільної освіти у найближчі роки.
Так само трендом останніх років є пристосування здобутків академічної історичної науки до потреб шкільної історичної освіти, популяризація наукового знання з історії. Особливо це важливо для тих її сторінок, які викликають значний суспільний резонанс. Мова, зокрема, про події Другої світової війни на українських теренах, та ті трагедії, які вона спричинила – Голокост, геноцид ромів, українсько-польський конфлікт на Волині й Східній Галичині, масові вивезення на примусові роботи до Німеччини тощо.
У цій брошурі ми познайомимо читачів із методами роботи із новими продуктами «Мнемоніки» – коміксом «Орнітофобія. Болинь» та серією відеоподкастів з історії Другої світової війни на Волині. Сподіваємось, надані матеріали стануть у нагоді.
ІСТОРІЯ КОМІКСУ ТА ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ У НАВЧАННІ
Європейська традиція розповідей шляхом використання послідовних зображень бере початок у XVI ст., коли у Валенсії та Барселоні почали продавати малюнки, найчастіше релігійної тематики. Це були перекази житій святих у серіях невеликих гравюр, які були надруковані на кольорових аркушах. Втім, ні в якому разі не можна вважати їх першими коміксами. Ці послідовні зображення можна оцінювати лише як передумови до появи коміксу як окремого літературного жанру.
Але як окремий інформаційний продукт комікс набуває поширення у Європі з ХІХ ст. У цей час у м. Епіналь (Франція) виникла фабрика з виготовлення історій у малюнках, а в першій третині ХІХ ст. швейцарець Р. Тепфер опублікував у Женеві серію альбомів про пригоди пана Жабо та пана Крепена¹.
Європейська традиція розповідей шляхом використання послідовних зображень бере початок у XVI ст., коли у Валенсії та Барселоні почали продавати малюнки, найчастіше релігійної тематики. Це були перекази житій святих у серіях невеликих гравюр, які були надруковані на кольорових аркушах. Втім, ні в якому разі не можна вважати їх першими коміксами. Ці послідовні зображення можна оцінювати лише як передумови до появи коміксу як окремого літературного жанру.
Але як окремий інформаційний продукт комікс набуває поширення у Європі з ХІХ ст. У цей час у м. Епіналь (Франція) виникла фабрика з виготовлення історій у малюнках, а в першій третині ХІХ ст. швейцарець Р. Тепфер опублікував у Женеві серію альбомів про пригоди пана Жабо та пана Крепена¹.
² Остапенко Л. П., Соловйов О. К. Дидактичний потенціал коміксів
Комікси у навчанні вперше стали використовуються в США в 1840-х роках, а в 30-ті роки ХХ століття стали популярні і в Європі. В Україні мальописи (поза сферою вивчення іноземних мов) в освіті не стали аж такими поширеними, і зараз використовуються епізодчино. А втім, переваги використання цього літературно-візуального продукту під час навчання є очевидними.
Переваги використання коміксів на уроках історії є такими³:
Полегшують розуміння навіть дуже складних тем завдяки ємності подачі інформації, образності та динамічності.
Візуалізація (більшу частину інформації людина сприймає очима: навіть якщо дитина відволіклася чи замислилася, то зможе зрозуміти суть теми, поглянувши на зображення).
Мають захопливий сюжет, тож підсилюють інтерес до історії як предмету.
Організовуємо академічні конференції, круглі столи, готуємо та видаємо наукові статті та монографії.
Розвивають логіку та творче мислення.
Дають можливість регулювати надходження інформації (у тому числі при самостійному навчанні).
Стислість і точність мови , драматизація оповідних сюжетів.
Ігровий жанр.
Багаторазовість повторення окремих кадрів і сюжету в цілому.
Економія психічних зусиль щодо сприйняття інформації (за аналогією з такими візуальними джерелами як карикатура).
Урізноманітнення завдань з відтворення, розуміння і творчого засвоєння навчального матеріалу за допомогою коміксів.
Поступове переміщення уваги учнів, від однієї частини коміксу до іншої.
Поступове переміщення уваги учнів, від однієї частини коміксу до іншої.
Поступове переміщення уваги учнів, від однієї частини коміксу до іншої.
Поступове переміщення уваги учнів, від однієї частини коміксу до іншої.
Розвиток уміння шукати, вивчати, аналізувати та систематизувати історичну інформацію з різних джерел.
Формування досвіду роботи з текстами нової природи.
Здатність застосовувати отримані знання для розкриття сутності явищ та процесів минулого та сучасності.
Здатність до встановлення причинно-наслідкових зв’язків між підсюжетами коміксу, висунення гіпотез та припущень, аргументація своїх міркувань, розвиток уміння формулювати висновки та систематизувати інформацію, аналізувати складові частини поля коміксу, виділяти важливі об’єкти та роботу з ними.
Розвиток комунікативних навичок: співпраця з учителем та однокласниками, вдосконалення навички повно та точно висловлювати свої думки, вести діалог, аргументувати свою точку зору та працювати в групі (за необхідності).
Усвідомлення приналежності до історії своєї країни, її багатоманітності.
Засвоєння цінностей сучасного суспільства (передусім – толерантності до іншості та нетерпимості до насильства й агресії).
Сприяти осмисленню історичного досвіду попередніх поколінь.
- вчитель роздає учням комікс, який вони розглядають, читають протягом кількох хвилин, а потім описують те, що вони побачили і зрозуміли;
- учитель призначає ведучого з числа учнів, потім роздає декільком членам групи окремі картинки (складові коміксу). Кожен із них по черзі описує ведучому (тихо, щоб не чули інші) отриману картинку, але не показує її. Після розмови з усіма, ведучий «розповідає» класу комікс, якого він не бачив. Отриманий результат порівнюється з реально існуючим коміксом та коментується;
- після прочитання вчитель пропонує учням вигадати нову версію коміксу.
- вчитель роздає учням комікс, який вони розглядають, читають протягом кількох хвилин, а потім описують те, що вони побачили і зрозуміли;
- учитель призначає ведучого з числа учнів, потім роздає декільком членам групи окремі картинки (складові коміксу). Кожен із них по черзі описує ведучому (тихо, щоб не чули інші) отриману картинку, але не показує її. Після розмови з усіма, ведучий «розповідає» класу комікс, якого він не бачив. Отриманий результат порівнюється з реально існуючим коміксом та коментується;
- після прочитання вчитель пропонує учням вигадати нову версію коміксу.
Виконання цієї задачі дозволить:
розвинути критичне та прогностичне мислення, просторову уяву;
розширити кругозір та стимулювати фантазію;
сформувати вміння бачити причинно-наслідкові зв’язки та застосовувати логічне мислення;
використовувати візуалізацію текстової інформації;
включити у хід уроку ігрову складову, замінивши стандартні домашні завдання;
емоційно поринути у проблему, відчути себе фактичним учасником історичних подій.
ТЕМА ГОЛОКОСТУ НА СТОРІНКАХ МАЛЬОПИСУ «ОРНІТОФОБІЯ. БОЛИНЬ»
Слід враховувати, що мальопис «Орнітофобія. Болинь» містить сцени, які можуть бути травматичними для підлітків. Наприклад, мова про сцени насильства, можливих тортур та загибелі частини героїв коміксу. Тож при використанні цього продукту слід враховувати індивідуальні психологічні особливості учнів та учениць, попередити їх про відповідний контент.
Використовуючи мальопис у навчальній діяльності, ми пропонуємо фокусувати увагу учнів на одному з героїв, який є відображенням того чи іншого явища чи / та проблеми.
Додатковим джерелом інформації про події 1942 року на Волині, а також загальний контекст Другої світової війни може стати серія відеоподкастів, записана ГО «Мнемоніка» за участі провідних українських істориків та історикинь. Подкасти мають хронометраж 15–25 хвилин і розкривають: а) загальні проблеми історії Другої світової війни та Голокосту (наприклад, витоки ідеології націонал-соціалізму, травму окупації, якої зазнали мешканці регіону, долі радянських військовополонених, проблеми гендерного та сексуального насильства в час Голокосту, вбивства психічно хворих на окупованих територіях); б) регіональні контексти (долі чехів та геноцид ромів на Волині, українсько-польський міжетнічний конфлікт, долі рівнян, вивезених на примусові роботи до Німеччини).
Використання відеоподкастів на заняттях може допомогти у реалізації таких завдань:
- учень грає роль одного з персонажів коміксу. Вчитель або інший учень ставить йому питання про події, що відбулися, відбуваються або будуть відбуватися;
- розвивати пізнавальні інтереси і здібності учнів і учениць;
- забезпечувати здобуття ними сталих та глибоких знань;
- прискорювати темпи вивчення і запам’ятовування навчального матеріалу;
- активізувати самостійну роботу школярів;
- розвивати навички мовної комунікації, аргументації, ведення дискусії.
ВАРІАНТИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ
ПІСЛЯМОВА
Використання таких матеріалів вносить різноманіття, дозволяє уникати монотонності, заохочує школярів до пізнання, змінює ролі, перетворюючи їх на активних учасників навчального процесу, співтворців уроку, додає навчальному процесу динаміки, стимулює командну роботу, додає елемент змагальності.
Нестандартна подача, наочність, нелінійність інформації, простір для фантазії та творчості, усвідомлення важливості прийняття рішень та й загалом формат мальопису, документальних фільмів та відеоподкастів дозволяє учням легко та швидко засвоювати новий матеріал, підвищити мотивацію до навчання, зробити цей процес знань захоплюючим.
Водночас, слід враховувати низку факторів, які впливають на використання того чи іншого продукту на уроці:
Контент має відповідати рівню знань учнів, їх психічному та емоційному стану та рівню розвитку.
Кожен продукт, хай яким яскравим він є, залишається всього лиш інструментом пізнання, стимулом для розвитку самостійного мислення, формування цінностей та компетентностей.
Власне, кінцевим підсумком роботи з тим чи іншим продуктом, виконання завдань та навіть навчання є цінності толерантності, терпимості, співпереживання, відповідальності.
БІБЛІОГРАФІЯ
2. Бучинська Д. Використання відео в навчальному процесі – потреба сьогодення. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/18703/2/D_Buchynska_OPENEDU_1_NDLIO.pdf
3. Космацька Н. В. Мова сучасного коміксу як явища масової культури. Мова і культура. 2012. Вип. 15, Т. 4. С. 15–20.
4. Круглов А., Уманский А., Щупак И. Холокост в Украине: Рейхскомиссариат «Украина», Губернаторство «Транснистрия»: монография. Днипро: Украинский институт изучения Холокоста «Ткума»; ЧП «Лира ЛТД», 2016.
5. Лавренова С. Практичне застосування коміксів на заняттях мовно-літературної освітньої галузі. URL: http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2020_1/6.pdf
6. Онкович А.В. Комиксы как форма визуальной медиакомуникации. Институт высшего образования Национальной академии педагогических наук Украины. 2017 URL: https://dspace.kpfu.ru/xmlui/bitstream/handle/net/30146/viscom2014-85-92.pdf
7. Остапенко Л. П., Соловйов О. К. Дидактичний потенціал коміксів. URL: http://www.institutemvd.by/components/com_chronoforms5/chronoforms/uploads/20160331174948_Ostapenko_Solovjova.pdf
8. Подольський А. Ю. Голокост. Енциклопедія історії України: Т. 2: Г-Д / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. К.: В-во «Наукова думка», 2004. 688 с.: іл. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Golokost
9. Пометун О. І., Фрейман Г. О. Методика навчання історії в школі. К. : Генеза, 2003. 328 с.
10. Пшеняннікова Н. О. Використання відеофільмів на уроках англійської мови. URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN17/12pnouam.pdf
11. Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» від 25.06.2013 р. № 344/2013. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/ laws/show/344/2013
12. Усач А. Яків Сухенко: Обличчя людини. URL: https://uamoderna.com/blogy/usach-andr/usach-sukhenko
13. Шуліга А. Про використання відеоматеріалів на уроках історії. URL: https://www.historyua.com/2018/07/28/pro-vykorystannya-videomaterialiv-na-urokah-istoriyi/
14. Shmuel Spector. The Holocaust of Volhynian Jews, 1941–1944. Jerusalem: Yad Vashem, Federation of Volhynian Jews, 1990. – 383 р.